Vind het probleem
Het is soms lastig om te bepalen waar het probleem ligt, want het kan verschillende oorzaken hebben. In de meeste gevallen ligt het probleem bij de router of bij het apparaat zelf. Hieronder zijn de andere oorzaken beschreven:
- Overbelast openbaar netwerk: Als je je in een openbaar netwerk bevindt, zoals in de trein, dan maken vele mensen tegelijkertijd gebruik van het internet. Dit vraagt veel bandbreedte. Hierdoor ben je wel verbonden met het internet, maar is de snelheid erg traag. Daarnaast moet je in sommige gevallen de voorwaarden van het netwerk accepteren. Als je die niet accepteert, heb je geen wifi signaal.
- Algemene storing: Een storing bij de provider, kan een mogelijke oorzaak zijn. Er staat dat je dan wel internet verbinding hebt, maar die werkt dan niet. Op de website allestoringen.nl kan je zien of er een storing is bij jouw provider.
- Verouderde systeemsoftware: Merk je dat het internet niet werkt op één apparaat? Dan is de kans groot dat het verouderde software heeft. De oplossing hiervoor is om het softwaresysteem te updaten.
- Modem: De modem zorgt ervoor dat je toegang krijgt tot het internet. Als de modem niet goed functioneert, kan je geen internetverbinding krijgen.
- Apparatuur: Als er in de buurt van de modem veel verschillende apparaten zijn, kan dit het signaal beïnvloeden. De modem bevindt zich namelijk in de meterkast.
Mogelijke oplossingen
Voordat je gaat kijken naar een mogelijke oplossing, is het belangrijk om het volgende te weten:
Internetverbinding
Geen internet toegang hebben kan komen door de internetverbinding. Dit kan komen door een gebroken kabel, storing of iets anders waar je niks aan kan doen.
Controleer daarom of het internetlampje van de modem werkt en of de lampjes niet te veel flikkeren. Als dat wel het geval is, kan je het beste contact opnemen met jouw internetprovider.
Apparaat
Als alleen één apparaat geen verbinding kan maken, dan ligt het probleem waarschijnlijk bij de wifi-adapter van je apparaat. In de meeste gevallen is het verholpen als je het apparaat opnieuw gaat opstarten.
Werkt het nog niet? Dan kan je het volgende doen:
Windows
- Rechtermuisknop op het netwerkpictogram (rechtsonder in de hoek) en klik op “Problemen oplossen”.
- Windows geeft aan waar het probleem zich bevindt. Soms is het probleem daarmee niet gevonden.
MacOs
- Gebruik het programma “Wireless Diagnostics”.
- Sluit alle apps en programma’s af.
- Maak verbinding met het wifi-netwerk.
- Houdt de Option-toets ingedrukt en klik op het wifi-pictogram.
- Klik op “Open Wireless Diagnostics”
- Voer je wachtwoord in. Vervolgens wordt het apparaat van binnenuit geanalyseerd.
Beveiligingsapps
Als je last hebt van een virus, dan kan dit gevolgen hebben voor je internetverbinding. Met een antivirusscanner, wordt er gekeken of er sprake is van een virus.
Om virussen te voorkomen, is het verstandig om gebruik te maken van een beveiligingsapp.
Wifi-standaard
Het draadloze wifi-standaard van de router, beïnvloedt de snelheid en het bereik van het wifi signaal. Als je een verouderde router hebt, dan maakt die gebruik van een oude wifi-standaard. Hiervoor zou je een nieuwe router moeten kopen, die meer past bij de tijd. Tegenwoordig is Wifi 6 de snelste standaard.
IP-adres conflict
Apparaten die met een router verbonden zijn, krijgen allemaal een eigen IP-adres. Soms komt het voor dat twee apparaten gebruik maken van hetzelfde IP-adres. Waardoor er geen van de twee apparaten een goede verbinding maken met het internet.
Dit zijn de situaties waarin het voor kan komen:
Wat is hiervan de oplossing? Voor Windows druk je de Windows-knop + R in. Vervolgens type je ipconfig/release en druk je op enter. Nu wordt er een nieuw IP-adres toegewezen. Bij de MacOS is de makkelijkste oplossing om de laptop af te sluiten en opnieuw op te starten.
Alternatieve oplossingen
Heb je wel wifi verbinding, maar krijg je geen internet omdat het signaal of bereik slecht is? Dan kan je gebruik maken van wifi versterkers. Met een wifi versterker wordt het wifi signaal versterkt.
Een andere oplossing is een wifi extender. Hiermee wordt het bereik van de draadloze verbinding uitgebreid.
Veelgestelde vragen
Als je geen internetverbinding hebt, controleer je verbinding dan eerst. Staat daar aangegeven dat je wel verbonden bent met het netwerk? Dan ligt het probleem bij jouw apparaat of bij de modem/router. In dit artikel leggen we uit wat je kan doen.
Verbonden maar zonder internet? Dan kan dat komen door een internetstoring. Zoek op de website allestoringen.nl of er een storing is bij jouw internetprovider.
Hoe kan het dat je wel verbonden bent met wifi, maar geen internet toegang hebt? Dat kan verschillende redenen hebben. Het kan liggen aan de modem, apparatuur, openbaar netwerk, storing of software. In dit artikel vertellen we wat je eraan kan doen.
Besparen op je internet abonnement?
Doe de postcodecheck en ontdek welk internet abonnement op jouw adres mogelijk is.