Wel WiFi, maar geen internet? Wat te doen?

op basis van 0 beoordelingen

Vandaag is de dag dat je thuis mag werken. Stipt om 9:00 zit je achter je laptop om aan de slag te gaan. Je wilt je mail openen, maar je bent offline. Wat gek, want er staat dat je wel wifi hebt. Hoe kan het dan dat je geen internetverbinding hebt? In dit artikel leggen wij uit wat je moet doen als je geen internet hebt.

laptop met wifi logo
|

Vind het probleem

Het is soms lastig om te bepalen waar het probleem ligt, want het kan verschillende oorzaken hebben. In de meeste gevallen ligt het probleem bij de router of bij het apparaat zelf. Hieronder zijn de andere oorzaken beschreven:

  • Overbelast openbaar netwerk: Als je je in een openbaar netwerk bevindt, zoals in de trein, dan maken vele mensen tegelijkertijd gebruik van het internet. Dit vraagt veel bandbreedte. Hierdoor ben je wel verbonden met het internet, maar is de snelheid erg traag. Daarnaast moet je in sommige gevallen de voorwaarden van het netwerk accepteren. Als je die niet accepteert, heb je geen wifi signaal.
  • Algemene storing: Een storing bij de provider, kan een mogelijke oorzaak zijn. Er staat dat je dan wel internet verbinding hebt, maar die werkt dan niet. Op de website allestoringen.nl kan je zien of er een storing is bij jouw provider.
  • Verouderde systeemsoftware: Merk je dat het internet niet werkt op één apparaat? Dan is de kans groot dat het verouderde software heeft. De oplossing hiervoor is om het softwaresysteem te updaten.
  • Modem: De modem zorgt ervoor dat je toegang krijgt tot het internet. Als de modem niet goed functioneert, kan je geen internetverbinding krijgen.
  • Apparatuur: Als er in de buurt van de modem veel verschillende apparaten zijn, kan dit het signaal beïnvloeden. De modem bevindt zich namelijk in de meterkast.

Mogelijke oplossingen

Voordat je gaat kijken naar een mogelijke oplossing, is het belangrijk om het volgende te weten:

  • Als er een wifi connectie is, maar geen internetverbinding, dan ligt het in de meeste gevallen aan jouw apparatuur.
  • Een veelvoorkomend probleem is de router of modem. Dit is makkelijk op te lossen, door ze opnieuw op te starten.

Internetverbinding

Geen internet toegang hebben kan komen door de internetverbinding. Dit kan komen door een gebroken kabel, storing of iets anders waar je niks aan kan doen.

Controleer daarom of het internetlampje van de modem werkt en of de lampjes niet te veel flikkeren. Als dat wel het geval is, kan je het beste contact opnemen met jouw internetprovider.

Apparaat

Als alleen één apparaat geen verbinding kan maken, dan ligt het probleem waarschijnlijk bij de wifi-adapter van je apparaat. In de meeste gevallen is het verholpen als je het apparaat opnieuw gaat opstarten.

Werkt het nog niet? Dan kan je het volgende doen:

Windows

  1. Rechtermuisknop op het netwerkpictogram (rechtsonder in de hoek) en klik op “Problemen oplossen”.
  2. Windows geeft aan waar het probleem zich bevindt. Soms is het probleem daarmee niet gevonden.

MacOs

  1. Gebruik het programma “Wireless Diagnostics”.
  2. Sluit alle apps en programma’s af.
  3. Maak verbinding met het wifi-netwerk.
  4. Houdt de Option-toets ingedrukt en klik op het wifi-pictogram.
  5. Klik op “Open Wireless Diagnostics”
  6. Voer je wachtwoord in. Vervolgens wordt het apparaat van binnenuit geanalyseerd.

Beveiligingsapps

Als je last hebt van een virus, dan kan dit gevolgen hebben voor je internetverbinding. Met een antivirusscanner, wordt er gekeken of er sprake is van een virus.

Om virussen te voorkomen, is het verstandig om gebruik te maken van een beveiligingsapp.

Wifi-standaard

Het draadloze wifi-standaard van de router, beïnvloedt de snelheid en het bereik van het wifi signaal. Als je een verouderde router hebt, dan maakt die gebruik van een oude wifi-standaard. Hiervoor zou je een nieuwe router moeten kopen, die meer past bij de tijd. Tegenwoordig is Wifi 6 de snelste standaard.

IP-adres conflict

Apparaten die met een router verbonden zijn, krijgen allemaal een eigen IP-adres. Soms komt het voor dat twee apparaten gebruik maken van hetzelfde IP-adres. Waardoor er geen van de twee apparaten een goede verbinding maken met het internet.

Dit zijn de situaties waarin het voor kan komen:

  • Apparaat A krijgt een statisch IP-adres toegewezen. Apparaat B krijgt hetzelfde IP-adres toegewezen door de DHPC-server.
  • Als de laptop in slaapstand wordt gezet, komt het IP-adres van de laptop vrij. Die kan gebruikt worden door een andere laptop. Als je jouw laptop weer opstart, kan het zijn dat ze beide hetzelfde IP-adres gebruiken.
  • Als er meerdere draadloze routers aangesloten zijn op hetzelfde netwerk.

Wat is hiervan de oplossing? Voor Windows druk je de Windows-knop + R in. Vervolgens type je ipconfig/release en druk je op enter. Nu wordt er een nieuw IP-adres toegewezen. Bij de MacOS is de makkelijkste oplossing om de laptop af te sluiten en opnieuw op te starten.

Alternatieve oplossingen

Heb je wel wifi verbinding, maar krijg je geen internet omdat het signaal of bereik slecht is? Dan kan je gebruik maken van wifi versterkers. Met een wifi versterker wordt het wifi signaal versterkt.

Een andere oplossing is een wifi extender. Hiermee wordt het bereik van de draadloze verbinding uitgebreid.

Veelgestelde vragen

Als je geen internetverbinding hebt, controleer je verbinding dan eerst. Staat daar aangegeven dat je wel verbonden bent met het netwerk? Dan ligt het probleem bij jouw apparaat of bij de modem/router. In dit artikel leggen we uit wat je kan doen.

Verbonden maar zonder internet? Dan kan dat komen door een internetstoring. Zoek op de website allestoringen.nl of er een storing is bij jouw internetprovider.

Hoe kan het dat je wel verbonden bent met wifi, maar geen internet toegang hebt? Dat kan verschillende redenen hebben. Het kan liggen aan de modem, apparatuur, openbaar netwerk, storing of software. In dit artikel vertellen we wat je eraan kan doen.

Besparen op je internet abonnement?

Doe de postcodecheck en ontdek welk internet abonnement op jouw adres mogelijk is.

Over Mike van den Broek

Mike is de oprichter van diverse vergelijkingsites waaronder providervergelijken.nl.

Mike houdt zich bezig met de strategie en ontwikkeling van Providervergelijken. Met meer dan 15 jaar ervaring is Mike een rasechte techneut die gek is op de snufjes waar je in de telecomwereld mee te maken krijgt.

Lees verder

Laatste artikelen van Mike van den Broek

Powerline adapter
Stopcontact met wifi

Powerline adapter

Mike van den Broek
Alles over Wireless LAN
Wifi logo

Alles over Wireless LAN

Mike van den Broek
Wat is een wifi dongle?
wifi dongle met wifi teken

Wat is een wifi dongle?

Mike van den Broek
0 reacties

Reageer ook