Hoe kan je dit probleem oplossen? Voordat je de oplossing kan vinden, moet je eerst weten waar de oorzaak ligt. In dit artikel helpen we je mee om het probleem op te lossen.
Hoe ontstaat een internetstoring?
Voordat je ervan uit kan gaan dat er een internet storing is, moet je eerst achterhalen wat de oorzaak is. Misschien is het wel een storing bij de provider. Als de storing bij de provider ligt, dan kan je het niet zelf oplossen.
Hoe weet je waar de storing is? Daarvoor kan je gebruik maken van de website allestoringen.nl. Hier worden allerlei storingen vermeldt. Ook is het mogelijk om op de website van je eigen internet provider te kijken.
Blijkt de storing niet te komen van je provider, dan zou het aan jezelf kunnen liggen. Wat je dan moet doen, leggen wij je verder uit.
Controleren van kabels en apparaten
Het beste wat je kan doen, is om eerst de kabels te controleren. Zitten de kabels er goed in? Het kan voorkomen dat een kabel uit het apparaat is losgeschoten. Vervolgens controleer je of er niks mis is met de kabels van je modem en router.
Bekabeld internet
Bij een computer gaat internet meestal via een internetkabel, ook wel een ethernetkabel. Het kan zijn dat je huidige kabel defect is. Probeer dan een nieuwe internetkabel uit. Werkt het internet dan nog steeds niet? Dan ligt het ergens anders aan.
Mogelijke oplossingen bij een internetstoring
Je weet waar de storing vandaan komt, maar hoe kan je het oplossen? Dit zijn een aantal oplossingen:
Compensatie krijgen bij internetstoringen
Voorheen was het niet mogelijk om een compensatie te krijgen bij een lange netwerkstoring. Sinds 2017 is dat veranderd. Je hebt recht op een compensatie als de netwerkstoring langer dan 12 uur duurt.
Hoeveel geld kan je terug krijgen?
Het bedrag van de compensatie hangt af van twee factoren: lengte van de storing en de maandelijkse abonnementskosten. Als de storing 12 tot 24 uur duurt, dan krijg je het bedrag dat gelijk is aan de abonnementskosten terug. Duurt de storing langer dan 24 uur? Dan krijg je bij ieder volgende 24 uur, de abonnementskosten terug van de dag daarvoor.
Mobiele telefoon
Heb je problemen met prepaid internet? Dan kan je €0,50 terugkrijgen bij een storing die langer is dan 12 uur. Bij een storing die langer is dan 24 uur, krijg je voor elke 24 uur €0,50.
Niet alle providers bieden een compensatie waarbij ze geld teruggeven. Sommige providers geven extra internetdata. Hiervoor moet jij akkoord gaan.
Hoe krijg je de compensatie?
Maar hoe kan je de compensatie innen? Neem daarvoor contact op met de helpdesk van je provider. Dit kan telefonisch, met een contactformulier of door een e-mail te sturen.
Doet de provider moeilijk? Dan kan je ervoor kiezen om naar de geschillencommissie te gaan. Die beslist dan wie er gelijk heeft.
Wifi ligt eruit
Heb je een wifi storing? Dan moet je eerst controleren of de wifi op jouw apparaat wel aanstaat. Als je apparaat op vliegtuigmodus staat, dan maakt het geen verbinding met de wifi.
Staat je wifi aan, maar lukt het verbinden nog steeds niet? Bekijk dan of je wel aangesloten zit bij het juiste netwerk.
Werkt je wifi nog steeds niet? Dan kan het liggen aan de wifi ontvanger van je apparaat. Dit kan je testen door je apparaat te verbinden met de modem via een internetkabel.
Heb je wel verbinding, maar is het signaal zwak? Dan ligt het probleem ergens anders aan.
Overstappen van provider
Heb je te vaak last van storingen bij je provider? Dan zou je kunnen overwegen om over te stappen van internet provider. Je kan ook nadenken over het soort internetverbinding. Glasvezel heeft bijvoorbeeld minder vaak internet problemen.
Op onze website hebben we een internet vergelijker tool. Daarin zie je in één oog opslag welke providers en internet abonnementen beschikbaar zijn op jouw adres.
Veelgestelde vragen
Ligt je internet eruit? Dan kan dat komen doordat er een internetstoring is. Om hier achter te komen kan je naar de website gaan van je provider. Er is ook een internetpagina die alle storingen in kaart brengt. Dat is allestoringen.nl.
Kan je niet meer internetten? Dat kan liggen aan verschillende redenen. Je kan geen internet hebben, omdat de kabels gebroken zijn, er een landelijke storing is of iets anders.
Kan je geen verbinding meer maken met het draadloos internet? Dan zou je als eerst moeten controleren of je verbonden bent met de wifi. Ben je verbonden, maar werkt het internet nog steeds niet? Probeer dan een internetkabel aan te sluiten op je apparaat. Als je dan wel internet ontvangt, ligt het probleem aan de wifi ontvanger van je apparaat.
Besparen op je internet abonnement?
Doe de postcodecheck en ontdek welk internet abonnement op jouw adres mogelijk is.