Internet abonnement opzeggen

op basis van 0 beoordelingen

Ben je niet tevreden over je huidige abonnement? Of wil je je internet abonnement opzeggen bij verhuizing? Wat de reden ook is waarom je wilt opzeggen, in dit artikel leggen we uit hoe je dit doet.

man die internet abonnement wilt opzeggen
|

Bekijk je huidige contract

Voordat je abonnement gaat opzeggen, kijk je eerst naar wat er in je huidige contract staat. Je moet dan letten op de contractperiode. Dit is de periode wanneer je een contract bent aangegaan en wanneer die stopt.

Is je contract al verlopen? Dan kan je gemakkelijk je abonnement opzeggen. Als je langer dan een jaar klant bent bij de provider, dan ben je contractvrij. Om er zeker van te zijn, zou je dit moeten controleren bij je huidige provider.

Anders hanteren providers een maximale opzegtermijn van een maand. Dus als je je abonnement opzegt op 1 januari, dan is die op 1 maart beëindigd. Providers sturen jou ook een maand van tevoren een bericht hierover. Als je het dan niet opzegt, dan loopt je abonnement door totdat je het opzegt.

Contract is niet verlopen

Is je contract nog niet verlopen en je wilt het toch opzeggen? Dan moet je een boete betalen over de resterende maanden. Dit wordt een overstapboete genoemd. Om geld te besparen is het verstandig op te wachten wanneer de looptijd is verstreken.

Opzeggen

Ga je je abonnement opzeggen bij een verhuizing? Dan kan je daar verschillende redenen voor hebben:

Je gaat verhuizen en hebt een betere deal gevonden.

Voordat je gaat verhuizen is het verstandig om naar je huidige abonnement te kijken, want past het nog wel bij je? Of is er op je nieuwe adres een betere deal te vinden?

Met een internet vergelijker, kom je erachter welke internetabonnementen er beschikbaar zijn op jouw nieuwe adres. Dit doe je door je postcode en huisnummer in te voeren. Je ziet dan niet alleen de goedkoopste abonnement, maar ook het abonnement die het beste bij jou past.

Je gaat verhuizen en je huidige provider biedt geen internet aan op je nieuwe adres.

Het kan voorkomen dat je huidige provider niet beschikbaar is op je nieuwe adres. Dat ligt aan wat voor netwerk er is aangelegd bij jouw nieuwe woning. Om erachter te komen welke internetverbindingen er beschikbaar zijn, zou je de postcodecheck moeten doen.

Je gaat samenwonen en die persoon heeft al een internet abonnement bij een provider.

Ga je samenwonen? Dan is er de kans dat jullie beide beschikken over een internetabonnement. Je kan niet beide abonnementen meenemen naar je nieuwe woning. Daarom zouden jullie moeten kijken wanneer het contract is afgelopen. Pas als het contractperiode voorbij is, kan je je abonnement opzeggen.

Wil je weten hoe je moet veranderen van internetabonnement bij een nieuwbouwwoning? Dat leggen we je uit in het artikel over het regelen van internet in je nieuwbouwwoning.

Opzeggen bij providers

Heb je een andere reden waarom je abonnement wilt opzeggen? Dan leggen we hieronder uit hoe je dat doet per provider.

KPN opzeggen

Heb je een abonnement bij KPN die je graag wilt opzeggen? Dan kan je dat op verschillende manieren doen.

De eerste manier is per brief opzeggen. Het is verstandig om een aangetekende brief te versturen. Je ontvangt dan van het postkantoor een bewijs dat je de brief verstuurd hebt. Dus als je brief kwijt is geraakt, dan kan je aantonen dat je het wel verstuurd hebt. Een schriftelijke opzegging, duurt gemiddeld twee weken.

De volgende manier is om telefonisch het contact op te zeggen. Je kan KPN bereiken op het nummer: 0800 – 0402.

De laatste manier is om op te zeggen via de overstapservice. KPN en je nieuwe provider regelen dat je oude internetabonnement wordt gestopt en je nieuwe abonnement geactiveerd wordt.

Moet je het contract verbreken omdat iemand is overleden? Dan zou je een brief moeten sturen, waarin de volgende gegevens in vermeld worden:

  • Naam
  • Adres
  • Rekeningnummer
  • Producten die opzegt moeten worden, inclusief telefoonnummer en klantnummer
  • Wanneer het opgezegd moet zijn
  • Jouw eigen naam en telefoonnummer

De brief kan, zonder postzegel, verstuurd worden naar:

KPN ServiceDesk Nabestaanden

Antwoordnummer 682

9700 WB Groningen

Ziggo opzeggen

Wil je graag je Ziggo abonnement opzeggen? Dan kan je telefonisch contact opnemen met Ziggo. Dit kan op twee manieren:

  1. Via de vaste telefoonaansluiting bel je naar 1200.
  2. Je belt naar 0900 – 1884.

Als je een abonnement van je naaste wilt opzeggen, omdat die overleden is moet je gebruik maken van hun website. Op de website van Ziggo vul je het formulier in en vervolgens is het abonnement stopgezet.

Caiway opzeggen

De opzegging van een Caiway abonnement werkt iets anders dan bij de andere aanbieders. Om je opzegging goed te laten verlopen, moet je de volgende stappen doorlopen:

  1. Bekijk wanneer de contractperiode start van je nieuwe abonnement.
  2. Neem telefonisch contact op met Caiway. Dit kan via 088 – 22 49 111 (normaal tarief) of kosteloos via 1200 als je gebruik maakt van de telefoonlijn van Caiway.
  3. Geef aan dat je je abonnement wilt opzeggen. Vervolgens geef je aan wanneer de opzegging moet plaatsvinden. De opzeggingsdatum is de datum wanneer het internet komt van je nieuwe internetprovider.

Moet je het abonnement opzeggen, omdat je naaste is overleden? Dan moet je de klantenservice van Caiway bellen. Die zijn te bereiken op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 21:00 en op zaterdag van 10:00 tot 16:00 op 088 – 22 49 111.

Veelgestelde vragen (FAQ’s)

Internetabonnement opzeggen kan je via de website van je provider doen of door contact op te nemen met de klantenservice.

Je kan niet zomaar je internetabonnement opzeggen. Bij de meeste abonnementen moet je wachten tot je contract is afgelopen. Als je een geldige reden hebt, zou je abonnement eerder kunnen stopzetten, zoals bij iemand die is overleden. Bij een maandelijks opzegbaar abonnement kan je het elke maand opzeggen.

De wettelijke opzegtermijn van een internetabonnement is één maand.

Besparen op je internet abonnement?

Doe de postcodecheck en ontdek welk internet abonnement op jouw adres mogelijk is.

Over Mike van den Broek

Mike is de oprichter van diverse vergelijkingsites waaronder providervergelijken.nl.

Mike houdt zich bezig met de strategie en ontwikkeling van Providervergelijken. Met meer dan 15 jaar ervaring is Mike een rasechte techneut die gek is op de snufjes waar je in de telecomwereld mee te maken krijgt.

Lees verder

Laatste artikelen van Mike van den Broek

Powerline adapter
Stopcontact met wifi

Powerline adapter

Mike van den Broek
Alles over Wireless LAN
Wifi logo

Alles over Wireless LAN

Mike van den Broek
Wat is een wifi dongle?
wifi dongle met wifi teken

Wat is een wifi dongle?

Mike van den Broek
0 reacties

Reageer ook