Ziggo opzeggen: hoe werkt dat?

Wil je graag je Ziggo abonnement opzeggen? Of wil je vooraf weten waar je aan toe bent bij het afsluiten van een abonnement bij Ziggo? Wij vertellen je er in deze korte gids alles over. We beginnen met de verschillende manieren van het opzeggen van je abonnement, nemen je mee door de voorwaarden en bespreken de meest gestelde vragen over het opzeggen van je Ziggo abonnement. Daar gaan we!

Zo zeg je jouw Ziggo abonnement op

Er zijn vier verschillende manieren waarop je je Ziggo abonnement kunt opzeggen:

  1. Via Mijn Ziggo op de website of in de app
  2. Het sturen van een aangetekende brief 
  3. Telefonisch via 0900-1884
  4. Ziggo opzeggen via de overstapservice

Ziggo opzeggen via de website of app

Via de website is het enorm eenvoudig om je abonnement op te zeggen. Hiervoor vul je op de website van Ziggo of in de Mijn Ziggo app het opzegformulier in. In dit opzegformulier geef je aan: 

  1. Wat je wilt opzeggen, zoals het hele pakket, Internet, TV of andere diensten.
  2. Wat de reden is dat je wilt opzeggen.
  3. De gegevens van de persoon en het adres waarop het abonnement of de abonnementen zijn afgesloten. Dit zijn:
  • Klantnummer
  • Achternaam
  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • Postcode
  • Rekeningnummer

Vervolgens kun je het opzegformulier online verzenden. De klantenservice van Ziggo zal de aanvraag binnen 4 weken behandelen. Voordat je abonnement wordt opgezegd zal de klantenservice telefonisch contact met je opnemen. Is alles in orde, dan wordt je abonnement opgezegd. 

Ziggo opzeggen via de post

Wil je per brief opzeggen, dan gaat dit bij Ziggo erg gemakkelijk. Waar je bij aanbieders als Odido bijvoorbeeld een complete brief moet sturen, kun je bij Ziggo eenvoudigweg het online opzegformulier uitprinten. Dit stuur je vervolgens aangetekend naar: 

Ziggo B.V.
Postbus 43048
3540 AA Utrecht

Zodra het opzegformulier is ontvangen zal de klantenservice contact met je opnemen om de opzegging van je abonnement te bevestigen.

Ziggo telefonisch opzeggen

Tot slot kun je je Ziggo abonnement opzeggen via een vaste lijn of met je mobiele telefoon:

  • Mobiel via 0900 1884
  • Via een vaste telefoonlijn van Ziggo via 1200

In beide gevallen geef je aan dat je je abonnement wilt opzeggen. Vervolgens verstrek je je klantgegevens, waaronder je klantnummer, naam en postcode. De klantenservice zal de opzegging verder voor je regelen. In tegenstelling tot andere manieren van opzeggen, krijg je bij een telefonisch opzegging een bevestigingsmail zodra de opzegging is verwerkt. 

Het opzeggen van je abonnement door te bellen met de klantenservice werkt het beste en het snelste. De klantenservice kan je aanvraag dan namelijk direct in behandeling nemen.

Ziggo opzeggen via de overstapservice

Ben je er via onze vergelijking achter gekomen dat een andere aanbieder goedkoper is, dan bieden zij ook een oplossing. Zo hebben aanbieders als Odido en KPN bijvoorbeeld de overstapservice. Sluit je bij hen een nieuw abonnement af, dan bieden zij veelal vaak een gratis overstapservice aan. Zij regelen dan de overstap van Ziggo naar een andere provider voor je. 

Let wel op, want hier kunnen ook voorwaarden aan verbonden zitten. Zo hanteert Ziggo zelf het beleid dat het abonnement bij de andere provider nog minimaal 30 dagen en maximaal 120 dagen geldig moet zijn. Dan hebben zij genoeg tijd om de overstap te regelen. Dit kan dus bij jouw nieuwe provider ook het geval zijn! 

Daarnaast dient de nieuwe provider te laten weten dat het abonnement is opgezegd. Voor de zekerheid adviseren we om dit altijd even na te vragen. Zo voorkom je dat je dubbele abonnementskosten betaald. 

Ziggo opzeggen bij overlijden

Bij het overlijden van een naaste neemt Ziggo alle zorgen uit handen. Zij helpen je kosteloos om het abonnement op te zeggen of over te nemen. Hiervoor vul je online een formulier in met daarin:

Gegevens overledene

  • Klantnummer
  • Voorletter(s), tussenvoegsel en achternaam
  • Postcode
  • Huisnummer + toevoeging
  • Rekeningnummer
  • Geboortedatum
  • Overlijdensdatum

Gegevens nabestaande

  • Aanhef
  • Voorletter(s), tussenvoegsel en achternaam
  • (Mobiel) telefoonnummer
  • E-mailadres

Vervolgens geef je aan wat je wilt doen met het contract. Kies je voor het overnemen van het contract, dan dien je de geboortedatum op te geven van de persoon die het contract overneemt en het rekeningnummer waarvan de abonnementskosten worden afgeschreven. Wil je het contract opzeggen, dan geef je de ingangsdatum in. 

De opzegging wordt door de klantenservice binnen 5 dagen geregeld. De bevestiging van de opzegging wordt dan opgestuurd naar het adres van de overledene.

De opzegtermijn en voorwaarden

Bij Ziggo is de opzegtermijn vaak één maand vanaf het moment van opzeggen. Dit is echter wel afhankelijk van het abonnement dat je hebt afgesloten. Heb je namelijk een Ziggo abonnement afgesloten door gebruik te maken van een actie, dan zit hier vaak een vaste looptijd aan verbonden, zoals een of twee jaar. Na deze looptijd kun je maandelijks opzeggen. 

Heb je een regulier Ziggo abonnement afgesloten, dan hanteert Ziggo vaak een abonnement voor onbepaalde tijd. Hierdoor blijft het abonnement doorlopen zolang je niet opzegt, maar heb je wel de vrijheid om elke maand op te zeggen. In je abonnement op Mijn Ziggo vind je de einddatum van je contract.  

Afkoopsom bij opzeggen

Ben je nog gebonden aan een abonnement, maar wil je alsnog opzeggen, dan betaal je hiervoor een afkoopsom. Je betaalt in één keer 50% van het resterende bedrag tot aan het einde van de minimum abonnementsduur. Zit je bijvoorbeeld nog 6 maanden aan je contract vast, dan betaal je nog 3 maanden vooruit om het abonnement op te kunnen zeggen. 

Terugsturen van apparatuur

Bij het afsluiten van een abonnement bij Ziggo krijg je apparatuur in bruikleen, zoals een SmartWifi modem, wifi-versterkers of een mediabox. Deze dien je terug te sturen naar Ziggo zodat zij deze opnieuw kunnen gebruiken. Dit doe je als volgt: 

  1. Stop de apparaten, inclusief kabels, stekkers en eventuele ophangbeugel, allemaal in een stevige doos. 
  2. Schrijf op de doos het volgende retouradres met antwoordnummer. Eventueel kun je via de website ook het adreslabel printen:

    Ziggo retouren
    Antwoordnummer 1070
    5800 VB Venray
  3. Vermeld onder ‘afzender’ je naam, postcode en huisnummer.
  4. Geef het pakket af bij een PostNL punt en vraag om een verzendbewijs. 

Het is een vereiste om binnen 14 dagen na de opzegging van je abonnement de apparaten terug te sturen. Doe je dit niet, dan brengt Ziggo kosten in rekening die kunnen oplopen tot enkele honderden euro’s. 

Heb je zelf geen retourdoos in huis, vrees dan niet. Bij het opzeggen van je abonnement krijg je een retourdoos thuisgestuurd. Heb je een stevige doos in huis, dan is het geen probleem om die te gebruiken. 

Uitzonderlijke gevallen

In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat je géén kosten betaald voor het opzeggen van je abonnement, terwijl je nog wel een contract voor bepaalde tijd hebt: 

  • Verhuizing naar een plek zonder Ziggo: Hiervoor stuur je een bewijs van inschrijving van de gemeente op het nieuwe adres. Je opzegging wordt dan netjes verwerkt. 
  • Familielid verhuist naar een zorginstelling: Ook in dit geval wordt de opzegging netjes verwerkt als je dit doet via de post, telefonisch of online via het opzegformulier. 

Veelgestelde vragen over opzeggen bij Ziggo

Ja, het is mogelijk om je abonnement op te zeggen als deze nog niet is afgelopen. Hiervoor betaal je wel 50% van de resterende abonnementskosten in één keer.

Wil je je opzegging annuleren, dan kun je dat het best doen door te bellen naar 088 12 12 808. Als alternatief kun je ook het annuleringsformulier invullen en deze opsturen naar Ziggo B.V., Postbus 43048, 3540 AA Utrecht. 

Ja, na het opzeggen van je abonnement word je door Ziggo per brief op de hoogte gebracht van de apparatuur die je terug dient te sturen. 

Het opzeggen van bijvoorbeeld een streamingsdienst doe je via de Mijn Ziggo of de Vodafone & Ziggo app. Je abonnement stopt dan aan het einde van de lopende factuurperiode, dus niet per direct.

Besparen op je internet abonnement?

Doe de postcodecheck en ontdek welk internet abonnement op jouw adres mogelijk is.