Internet abonnement opzeggen

Voor het overstappen naar een nieuwe internetprovider kunt u verschillende redenen hebben. U heeft te maken met traag internet, alweer een storing, of u heeft elders een goedkoper abonnement gezien. Wilt u uw huidige abonnement opzeggen, dan heeft u met een aantal zaken rekening te houden.

De contractduur

In de meeste gevallen zit u vast aan een contract van minimaal een jaar. U kunt uw abonnement pas opzeggen als u al langer dan een jaar klant bent bij uw huidige provider en daarmee de contracttermijn is verstreken. Is deze termijn voorbij dan bent u ‘contractvrij’. Om het zeker te weten, kunt u contact opnemen met de klantenservice van uw huidige provider. Zij kunnen u precies vertellen wanneer uw contract afloopt.

De opzegtermijn

Nu bent u ‘contractvrij’ en wilt u overstappen. Dan heeft u nog te maken met de opzegtermijn. In de meeste gevallen hanteren providers een opzegtermijn van één maand. In een enkel geval is de opzegtermijn korter dan een maand.

Zelf overstappen of overstapservice

Een groot aantal providers bieden overstapservice aan. Dat houdt in dat zij onderling uw overstap regelen. Is dit niet het geval dan dient u de overstap zelf te regelen. We geven aan hoe dat in zijn werk gaat:

  • Stap 1: Controleer uw huidige abonnement en de contracttermijn. Is u huidige contract pas over een paar maanden verlopen, geef dan bij de nieuwe provider aan dat u het abonnement pas over een paar maanden in wil laten gaan.
  • Stap 2: Bestel uw nieuwe abonnement. Via de Providercheck ontdekt u gemakkelijk en snel het abonnement dat voldoet aan al uw eisen.
  • Stap 3: Heeft u een aanvraag gedaan? Dan ontvangt u binnen een paar dagen een bevestigingsbrief of bevestigingsmail van uw nieuwe provider. Bewaar deze brief goed; hierin staat de verwachte opleverdatum van uw nieuwe pakket.
  • Stap 4: U zegt officieel uw huidige abonnement op. Vermeld hierbij de opleverdatum van uw nieuwe abonnement, zodat zij op die datum uw huidige abonnement kunnen stoppen.
  • Stap 5: U ontvangt een pakket thuis waarmee u het abonnement kunt installeren en aansluiten. Heeft u ervoor gekozen dit niet zelf te doen? Dan zal het installatiebedrijf zo snel mogelijk contact met u opnemen voor het maken van een afspraak.