Telefoonabonnement en BKR-registratie

Hoe zit het nu precies.. Krijgt u een BKR-registratie wanneer u een mobiel telefoonabonnement afsluit? En wat zijn de gevolgen voor het aanvragen van een hypotheek?

De BKR-registratie: positief of negatief?

Allereerst willen we een misverstand vlug uit de lucht helpen. Er bestaat namelijk een positieve BKR-registratie en een negatieve BKR-registratie. Met een positieve BKR-registratie is er over het algemeen niets aan de hand. Een negatieve BKR-registratie loopt u op wanneer u stelselmatig uw betalingen niet op tijd doet of bijvoorbeeld een faillissement op uw naam heeft staan.

BKR-registratie en een hypotheek

Per 1 mei 2017 is landelijk vastgesteld dat u een BKR-registratie op uw naam krijgt, bij het aanschaffen van een mobiele telefoon op afbetaling, duurder dan 250 euro. Hierbij geldt de registratie niet voor de maandelijkse kosten, enkel voor de afbetaling van de telefoon.

Het gaat in dit geval om een positieve BKR-registratie. Deze blijft positief, tenzij u niet iedere maand tijdig afbetaalt. U zult dan herinneringen en aanmaningen ontvangen. Negeert u deze dan zal uw positieve BKR-registratie omgezet worden in een negatieve BKR-registratie.

Wilt u een hypotheek aanvragen, dan zal er gekeken worden of u een BKR-registratie op uw naam heeft staan. Nu zal ook uw mobiel telefoonabonnement op afbetaling zichtbaar worden. Heeft u de betalingen telkens op tijd gedaan? Dan is dit nog steeds een positieve BKR-registratie en is er niets aan de hand. Heeft u echter een negatieve BKR-registratie op uw naam staan dan zal het BKR dit door moeten geven aan de kredietverstrekker waarbij u een hypotheek wilt aanvragen. De kredietverstrekker zal deze gegevens meenemen in de bepaling van de hoogte van de hypotheek.