Overstappen internet provider
Heb je behoefte aan een snellere verbinding of betere voorwaarden? Dan is het tijd voor een nieuwe provider. Je gaat je huidige abonnement opzeggen en overstappen naar een nieuwe provider. Dat klinkt misschien als een hele opgave, maar dat valt mee. De meeste providers bieden tegenwoordig namelijk een overstapservice. Zo stap je snel over en zit je geen dag zonder
internet en tv.
De overstapservice
Tegenwoordig is overstappen makkelijker dan ooit. Dat komt door de overstapservice die de meeste providers bieden.
De volgende providers bieden een overstapservice aan:
- KPN
- Ziggo
- Freedom Internet
- T-Mobile thuis
- Online.nl
- Youfone
- Budget Thuis
- PlinQ
- Onvi
- Delta
- Caiway
- SKP
- Netvisit
- Glasnet
- Tweak
- TriNed
- Budget Alles-in-1
- Solcon
- Tele2
- XS4ALL
Overstapservice
Wat houdt een overstapservice precies in? De overstapservice zorgt ervoor dat je nieuwe provider je overstap probleemloos regelt. Zo zorgen zij er bijvoorbeeld voor dat je huidige abonnement wordt opgezegd en dat je nieuwe contract op het juiste moment in gaat. Dit wordt onderling geregeld door je huidige provider en je nieuwe provider. Jij hebt hier als klant dus geen omkijken naar!
Wanneer kan ik de overstapservice gebruiken?
- Je huidige en nieuwe aanbieder hebben allebei een overstapservice
- Je hebt in ieder geval een internet abonnement (dus niet alleen een telefonie abonnement)
- Je nieuwe abonnement wordt op hetzelfde adres geleverd als je oude abonnement.
Als de bovenstaande zinnen van toepassing zijn op jouw situatie, dan kan je gebruik maken van een overstapservice. Wij adviseren je om dit te doen, zo weet je zeker dat het overstappen goed geregeld is. Een groot voordeel van deze service is namelijk dat je nooit teveel moet betalen. Er wordt voor gezorgd dat je nieuwe abonnement ingaat zodra je abonnement bij je oude provider stopt. Zo zit je nooit zonder internet en tv en betaal je geen dubbele kosten als je bij je nieuwe provider zit.
Wanneer kan ik de overstapservice niet gebruiken?
- Je huidige of nieuwe provider heeft geen overstapservice
- Je stapt over omdat je gaat verhuizen
- Je wilt je huidige aansluiting houden en een nieuwe ernaast nemen
- Je wilt niet dat je hele abonnement stopt, maar je wilt slechts een deel opzeggen
Als je geen gebruik kunt maken van een overstapservice om een van deze redenen zal je zelf je overstap moeten regelen.
Overstappen zonder overstapservice
Als je zelf gaat overstappen ben jij ook zelf degene die je huidige contract opzegt.
Let op! Doe dit pas nadat je een nieuw abonnement hebt besteld. Let er verder op dat je bij je opzegging duidelijk aangeeft of je je telefoonnummer wilt behouden. Daarnaast is het belangrijk om aan te geven dat als je je (A)DSL of glasvezel aansluiting wilt behouden. Als je alleen bepaalde onderdelen uit je abonnement wilt halen kun je dat vaak via de digitale omgeving van je provider regelen.
Waar moet je op letten bij het overstappen?
- Controleer de voorwaarden van je huidige abonnement
- Kijk wanneer je huidige contract afloopt
- Controleer de opzegtermijn van je huidige provider
De meeste abonnementen hebben een looptijd van 1 of 2 jaar. Als deze termijn verlopen is wordt meestal per maand je contract stilzwijgend verlengd. Dit gaat net zo lang door tot jij het abonnement eigenhandig stopzet.
Verder is het ook belangrijk om de voorwaarden van je huidige provider goed te bekijken. Het kan namelijk zo zijn dat je provider een afkoopsom in rekening brengt als je een abonnement vroegtijdig stopzet. Meer informatie hierover kun je vinden bij je provider.
Telefoonnummer behouden
Het is tegenwoordig bij bijna elke provider mogelijk om het telefoonnummer van je oude contract mee te nemen in je nieuwe contract. Als je nieuwe internetprovider en je oude aanbieder allebei gebruik maken van de overstapservice zal het vaak automatisch gaan. Mochten er toch problemen bij komen kijken zal je daar over ingelicht worden.
Als je zelf moet overstappen zal je goed moeten opletten. Heb je een vast telefoonnummer dat je wilt behouden? Kijk dan goed bij de voorwaarden of dit mogelijk is.
E-mailadres behouden
Bij de meeste internet providers is het mogelijk om tot 6 maanden na je overstap je oude e-mailadres nog te gebruiken. Bij sommige providers is het zelfs tot 12 maanden na het opzeggen mogelijk.
Wil je na die 6 of 12 maanden toch je e-mailadres blijven gebruiken? Dan kan dat vaak tegen betaling. Dit gaat dan meestal om een maandelijkse betaling. Van provider Solcon is het bekend dat je na de termijn van 12 maanden voor €4,95 een e-mail only abonnement kunt afsluiten.
Als je niet steeds van e-mailadres wilt veranderen bij het overstappen kan je een e-mail aanmaken bij bijvoorbeeld Google. Je krijgt dan een G-Mail account dat helemaal los staat van je internet provider.
Overstappen tijdens het verhuizen
Veel mensen stappen over als ze gaan verhuizen. Voor providers is het alleen lastig. Het adres dat je opgeeft bij je nieuwe provider komt namelijk niet overeen met het adres in de administratie van je oude provider. Om moeilijkheden te voorkomen kun je twee dingen doen. Je kan al overstappen op je oude adres en je nieuwe abonnement mee verhuizen. Of je wacht even met overstappen en neemt pas een nieuw abonnement als je al verhuisd bent.
Let er wel op dat sommige contracten automatisch worden verlengd bij een verhuizing. Het kan ook zijn dat je nieuwe adres een andere aansluiting heeft. Om te kijken welke internetverbindingen er beschikbaar zijn bij je nieuwe huis doe je de postcodecheck.
Informatieplicht en opzegrecht
Providers kunnen soms hun voorwaarden wijzigen. Wanneer dit gebeurt moet jij als klant tenminste vier weken van te voren hierover worden geïnformeerd. Als deze wijziging nadelig is voor jou mag je de overeenkomst kosteloos beëindigen en kan je op zoek naar een nieuwe internetprovider. Deze informatieplicht en het bijbehorende opzegrecht blijven geldig naast de wettelijke opzegtermijn van een maand.
Veelgestelde vragen (FAQ´s)
Om je nog wat verder te helpen hebben we een aantal veelgestelde vragen op een rijtje gezet. Hopelijk kunnen we je hiermee verder helpen.
Kun je zomaar overstappen van provider?
In principe kan je zomaar overstappen naar een andere internetprovider. Sommige providers brengen echter wel extra kosten in rekening als je een abonnement vroegtijdig stopzet. Kijk dus goed naar de voorwaarden en opzegtermijn van je huidige provider.
Hoe lang duurt overstappen naar een andere provider?
Overstappen naar een andere internetprovider duurt gemiddeld 3 tot 4 weken. Er is meestal een opzegtermijn van een maand. Dat wil zeggen dat je contract een maand na het opzeggen definitief wordt beëindigd.
Hoe kun je overstappen naar een andere provider?
Stap 1: Doe de postcodecheck, vergelijk en kies de beste provider voor jou.
Stap 2: Meld je aan bij je nieuwe provider en geef aan dat je gebruik wilt maken van de overstapservice. Als die niet beschikbaar is kan je kijken naar andere providers die deze service wel hebben.
Stap 3: Je nieuwe provider zegt je oude abonnement automatisch op zodra je nieuwe abonnement van start gaat.
Stap 4: Op de eerste dag van je nieuwe abonnement installeer je je nieuwe modem en kun je meteen gebruik maken van je nieuwe internetprovider!